Přírodní národy mívají dva vůdce. Náčelníka, který říká, kolik bizonů je třeba ulovit, kde budou stát stany a kdo je nepřítel. A šamana, který udělá obřady tak, aby válečníkům dodal odvahu jít do bitvy nebo zajistil kmeni přízeň bohů. Zatímco náčelník zodpovídá za to, co je hmotné a co je vidět, k šamanovi patří to, co je nehmotné a vidět není. Ve chvíli, kdy náčelník řekne, CO se bude dělat, šaman přichází s tím, JAK se to udělá, aby se členové kmene cítili dobře a daná činnost jim dávala SMYSL.
Jak se role náčelníka a šamana projevuje ve firemním prostředí?
Start-upy začínají s šamanskou energií. Rostou díky energii hlubokého nadšení a pocitu smysluplné práce. Tím se tvoří firemní duše. Zakladatel šaman získá díky své energii první zaměstnance, investory a dokonce první zákazníky. Mnoho start-upů pak ale skončí, protože chybí náčelník, který by dokázal dát tomuto konání jasný směr a řád. Některé pokračují jenom díky tomu, že chybějícího náčelníka získají výměnou za svou duši, kterou prodají bohatému investorovi.
A co se děje v korporátech, kde je mnoho náčelníků, ale žádný šaman? Lidé se mají na hmotné úrovni dobře, ale cítí, že něco neviditelného jim chybí. Často je to právě smysl a pocit, že někam patří a jsou součástí příběhu. Chybí jim KMEN.
Manažeři, jako správní náčelníci, zpravidla umí skvěle pracovat s viditelným a strukturovaným (vize, strategie, procesy). Ale na to, jak se lidé cítí a jestli nechybí smysl, velmi často zapomínají. A to i přesto, že z nejrůznějších příruček vědí, že hrají především o pocity svých lidí. Je to totiž něco, co je pod povrchem a není vidět – a tady přichází chvíle pro firemního šamana.
Opravdu dobrý lídr v sobě dokáže probudit nejen náčelníka, ale i šamana – umí pracovat s tím, co je vidět i s tím, co vidět není. My se společně zaměříme na tu neviditelnou část.
Mé poslání je vracet do firem LIDSTVÍ A VNÍMAVOST jako protipól robotizace a onlajnizace.
Předám Vám postupy, které Vám pomohou podívat se na tradiční firemní témata, jako je budování týmů nebo firemní kultury, netradičním způsobem. Namísto uměle vytvořených metodik, psaných pro nás nesrozumitelným jazykem, využijeme nástroje, které jsou pro nás přirozené a známe je z dětství, jen jsme na ně v dospělosti zapomněli.
Současně s tím jako jednotlivci projdete Cestou hrdiny podle Josepha Campbella. Zjistíme, jaká máte „volání“, která nestvůra chrání Vaše hranice a brání vyrazit na cestu. Jaký je svět, který Vás volá a co je potřeba udělat za změny a kroky pro vlastní osobní transformaci. Využijeme tak v praxi staré známé pravidlo – pokud chceme změnit okolí, musíme nejdřív změnit sebe.